Years and Years


Tijdens een online boekvoorstelling maakte iemand een vergelijking tussen ‘Amor Mundi’ en ‘Years and Years‘, een BBC reeks die ook op Netflix te zien is. Ik heb de reeks natuurlijk meteen opgezocht en de voorbije dagen bekeken. Inderdaad, er zijn wel wat gelijkenissen.

Years and Years speelt zich af in Groot-Brittannië in de periode 2019-2034. De serie is geschreven door Russell T Daniels en uitgezonden in 2019, vlak voor de pandemie. In zes delen zien we hoe de familie Lyons omgaat met grote veranderingen die zowel lokaal als internationaal plaatsvinden. Wat gebeurt er zoal? Een kernconflict tussen de VS en China, de opkomst van een populistische Trumpiaanse premier in Engeland, vluchtelingenstromen vanuit Oekraïne, technologische ontwikkelingen rond transhumanisme (waarbij mensen en computers één worden). Een grote financiële crash met armoede en werkeloosheid tot gevolg. Grote overstromingen door aanhoudende regen, en af en toe wel iets grappig, zoals de toren van Pisa die omver valt. Er komt een autoritaire overheid die de burgers bespioneerd en ongewenste mensen laat verdwijnen. Op het einde steekt ook een epidemie (apenkoorst) de kop op.

Het gaat slechts in beperkte mate over het klimaat en daar zegt de schrijver in een interview over: ik koos bewust een korte periode omdat je anders de acteurs zou moeten vervangen of afleidende protheses zou moeten gebruiken maar vooral omdat het klimaat in die periode duidelijk zal zijn veranderd.

Het is allemaal behoorlijk realistisch (behalve misschien het transhumanisme verhaal), en net als bij Amor Mundi horen de rampen jammer genoeg tot de reële mogelijkheden. In tegenstelling tot ‘Amor Mundi’ focust het verhaal minder op de oplossingen of alternatieven, al zullen de Lyons een rol spelen in het omverwerpen van de populistische premier Viv Rooks (schitterend gespeeld door Emma Thomson). Het einde van het verhaal is open, net als de toekomst natuurlijk.

Een aanrader dus om te bekijken. Want de schrijver van de reeks heeft ook een duidelijke boodschap voor de kijker. In het laatste deel legt de kranige grootmoeder Muriel Daniels uit waarom het fout is gelopen. Hieronder een fragmentje van 2,5 minuten.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s